fbpx

Ystävänpäiväpelien lyhyt historia

Ystävänpäivän pakopelien historiaa

Vallalla on käsitys, että ystävänpäivän juhliminen pakopelejä pelaten on uusi juttu. Näinhän ei suinkaan ole. Tässä lyhyt tiivistelmä ystävänpäiväpelien historiasta!

Kuinka kaikki alkoi?

Ystävänpäivän viettäminen pakopelien parissa alkoi jo antiikin Roomassa. Historiankirjat kertovat, kuinka Rotuariniumin kaupungissa joukko nuoria kokoontui yhteen pitämään hauskaa ja juhlistamaan ystävyyttä. Tämä ei kuitenkaan ollut vanhempien mielestä soveliasta, ja rangaistukseksi porukka heitettiin lukkojen taa erään domuksen sivuhuoneeseen. Ystävysten kuitenkin onnistui yhteistyöllä ja nokkeluudella paeta. 

Sana tapahtuneesta levisi, ja pian vuosittain helmikuun 14. päivänä kokoonnuttiin yhteen pakoilemaan  kautta Rooman valtakunnan.

Ja heidan packonsa otti aikaa wain LX minuuttia, jonca jalckeen he kowin riemuitsiwatten ja painuiwatten sutena maltaisan cellarin antimien aarehen!” kirjoitti kuuluisa historioitsija Alexander Suiccius teoksessaan ”Ma halajan pelata pelin”. Tästä jäänteenä muuten vielä nykyajan pakopeleissäkin käytetään usein 60 minuutin aikarajaa.

Ei vain kuninkaallisten huvi

Keskiajalle tultaessa ystävänpäivän pakopelit olivat jo levinneet laajalti ympäri Eurooppaa. Kuuluisin näistä lienee Lontoon Toweriin perustettu Prison Break, jonka visaisten tehtävien parissa kuninkaalliset ja aateliset taajaan huvittelivat. Joka vuoden helmikuun 14. päivänä pakopeli kuitenkin avattiin kaikelle kansalle. Se oli erityisesti työläisväestölle mieluisa tapahtuma; maaorjat ja tilalliset ratkoivat visaisia arvoituksia rinta rinnan, tasa-arvoisina. Virkistyspäivien käsite oli syntynyt!

Tehtävät teknologisoituvat

Ystävykset ratkomassa pakopeliä 1800-luvun lopulla.

Teollistuminen toi tullessaan murroksen myös pakopeleihin. Höyry mullisti tehtävät, nähtiin liikkuvia osia, itsekseen avautuvia seiniä ja niin edelleen. Pieneksi ongelmaksi muodostui, kun tuolloin vinkkijärjestelmän virkaa toimittaneet kirjekyyhkyt kovin vieroksuivat höyryn pihinää ja laitteiden kolinaa, sekosivat ja lentelivät viestien kera minne sattuu. (Tästä juontuu englanninkielinen termi ”going postal”.) Onneksi radion keksiminen oli jo lähellä! Tuolloin muuten yleistyi tapa yllättää polttarisankari pakopelillä.

1900-luvulta nykypäivään

1900-luvulla pakopelien pelaamista ystävänpäivänä pidettiin jo normina ympäri maailman. Kaikille lienevät tuttuja kuvat, joissa Yhdysvaltain kieltolain aikaan huviteltiin pakohuoneissa, kuvastot 60-luvun psykedeelisesti sisustetuista peleistä ja tietysti tunnetuimpana ikoninen otos, jossa Gorbatšov ja Reagan viettävät ystävänpäivää Murhamysteeriä sopuisasti ratkoen.

Ystävyksillä on lystiä Faaraon salaisuudessa.

2020-luvulla ystävänpäiväpelien pitkä perinne jatkuu edelleen voimakkaana. Vuosittain kaverukset, ystävät ja toverit kokoontuvat pakoilemaan. Useat pelaajat ovat huomanneet myös sen, että pakopelitreffit toimivat aina!

Varaa sinäkin oma ystävänpäiväpelisi nyt!

VARAA PELI!